joi, 7 februarie 2008

ATI Radeon HD 3870 X2 – noua delectare a entuziaştilor

A trecut cam prea mult timp de când segmentul high-end e dominat de plăcile NVIDIA. Lipsa concurenţei reale nu face bine sănătăţii entuziaştilor: este suficient să vă aduc aminte cât costă un NVIDIA 8800 GTX? De 8800 Ultra nici nu mai vorbesc...dacă ATI ar fi avut o soluţie cât de cât apropiată de high-end-urile celor de NVIDIA, în termeni de performanţă (din păcate nici măcar 8800 GTS cu 640 MB nu avea un oponent pe măsură), acum multe sisteme de gaming ar fi avut configuraţii mult mai puternice.


Insă roata se mai şi învârte (decât deloc, e bine şi aşa, mai încet), cei de la ATI reuşind să ne surprindă într-un mod deosebit de plăcut, schimbând radical situaţia de pe piaţă. Putem spune de acum, cel puţin pentru piata plăcilor grafice, 2008 va fi un an mult mai bun decât anul trecut sau 2006. Vom avea (mult) mai multă performanţă la bani sensibil mai puţini. Nu ştim precis cât de puternică va fi soluţia high-end cu care concurenţa va ieşi pe piaţă pe la mijlocul luni februarie, însă un lucru este clar: prezentul este dominat de noul monstru al pixelilor, ATI Radeon HD 3870 X2.

Soluţia Multi-GPU, actul I

Au mai încercat-o şi canadienii, şi cei de la Voodoo, şi mulţi alţii, cu mulţi-mulţi ani înainte (cei de la NVIDIA au avut o abordare diferită, iar prima implementare a venit mult mai târziu). ATI Rage Fury MAXX a fost prima soluţie dual-gpu a canadienilor, cu două procesoare grafice Rage 128 Pro puse pe acelaşi PCB, fiecare GPU având la dispoziţia sa 32 MB RAM. Însă niciodată momentul n-a fost cel mai propice pentru soluţiile multi-GPU: dacă Geforce-ul 256 cu SDRAM a fost depăşit de un Maxx, nu foarte uşor, Geforce-ul 256-ul cu DDRAM umilea placa cu cele două GPU-uri. Cât despre Voodoo-ul 5 5500...el a avut de înfruntat un mult mai puternic Geforce 2 (varianta GTS era de neegalat). Voodoo-urile de următoare generaţie n-au mai văzut lumina zilei (chiar dacă aproape toate modele au fost la un pas de lansare: Voodoo 5000, 6000, „Rampage” a prins chiar momentul achiziţionării 3dfx-ului de către NVIDIA...). Atât acceleratorului Rage Fury MAXX, cât şi Voodoo-ului 5500 i-au lipsit câteva facilităţi hardware, cum ar fi T&L (Transform and Lighting), una dintre cele mai importante îmbunătăţiri aduse de DX7. Unitatea T&L era un procesor dedicat, aflat în interiorul cipului grafic, ce se ocupa de transformările modelelor şi calcularea iluminării. Încet dar sigur au început să apară titluri importante ce implementau această facilitate, noile Geforce câştigând din ce în ce mai mult teren. Evident, se putea face T&L software, de către procesor, însă GPU-ul la vremea respectivă era mult mai puternic decât procesorul sistemului (situaţie destul de similară avem şi astăzi, chiar dacă avem procesoare quad-core, frecvenţe mari).


















Multi-GPU Reloaded

Al doilea val de plăci multi-GPU a fost mai moderat. În istoria recentă, au existat doar câteva modele dual GPU: Sapphire Radeon X1950 Pro Dual (n-a avut succes în era 7900GTX-ului foarte puternic), Leadtek WinFast Duo PX6600 GT Extreme (prea puţine plăci compatibile i-au adus sfârşitul prematur), ASUS GeForce 7800 GT Dual - Limited Edition (limitarea venea din preţul exagerat, dimensiuni fizice la fel de bizare – era un Casa Poporului al plăcilor video). GeForce 7950 GX2 a fost prima încercare oficială a celor de la NVIDIA, însă lipsa unui suport real software (driverele nu ofereau scalare pe măsură) şi mai ales compatibilitatea hardware subţire (puţine plăci de bază puteau oferi adăpost mostrului) au dus la dispariţia prematură a acestui accelerator.


Multi-GPU, final act?
2008 ne găseşte mult mai pregătiţi pentru era multi-GPU. ATI Radeon HD 3870 X2 poate confirma acest lucru. Prima mea întrebare era dacă este nevoie de o placă de bază specială, adică una cu suport pentru CrossFire. Răspunsul este nu, deoarece sistemul de operare vede placa grafică ca şi cum ar fi un singur GPU, în ATI Catalyst Control Center neaparând nici urmă de CrossFire. Ceea ce este foarte bine, nu-i aşa? Există nenumărate plăci de bază ce vin cu un singur slot PCIe 16x. Secretul, dacă-i putem spune aşa, constă în folosirea switch-ului ExpressLane PCI Express, produs de PLX Technology. Mai precis, este vorba de switch-ul PEX 8547, cu latenţe foarte mici (110ns), ce combină armonios puterea celor două cipuri RV670, orchestrând intern CrossFire-ul. Chiar dacă performanţele pot fi îmbunătăţite cu drivere şlefuite, chiar dacă sistemul de răcire poate fi mult îmbunătăţit (HD3870 X2 de la ASUS e un bun exemplu), putem afirma că ATI Radeon HD 3870 X2 reprezintă un pas deosebit de important, şi mai ales, corect, în direcţia erei multi-GPU. Viitorul (nu foarte îndepărtat) ne va spune care implemetare este mai bună: cea AMD sau cea NVIDIA. Dar până atunci, să vedem ce ne oferă acest gigant (la propriu şi la figurat) al 3D-ului.

ATI Radeon HD 3870 x2: mai mult decât două 3870-uri

Sau cel puţin, aşa reiese în urma mai multor teste. Cel mai elocvent exemplu este Call of Duty 4, unde în toate rezoluţiile 3870X2 a returnat un număr dublu sau chiar mai mult de cadre pe secundă faţă de un singur 3870! Chiar şi în Call of Juarez, cu filtrările activate, sporul de performanţă este aproape de 100%! Între 50 şi 75% în majoritatea scenariilor, inclusiv în 3DMark06. Foarte mic spor, adică o scalare dezamăgitoare regăsim în Company of Heroes sau în World in Conflict. Este drept, placa găzduieşte două cipuri RV670, adică 2 x 666 milioane de tranzistori, 2 x 320 de procesoare de stream, 2 x 16 unităţi de texturare, etc, însă există şi câteva modificări destul de importante. Astfel, dacă în cazul acceleratorului HD 3870 frecvenţa procesorului grafic era de 775 MHz, iar memoriile rulau la 2250 MHz (module GDDR4), 3870X2 are procesoarele setate la frecvenţe superioare – 825 MHz (MSI lansează un model cu frecvenţele şi mai ridicate: 850 MHz). Însă memoriile alese pentru 3870 X2 au fost de tipul GDDR3, ce rulează la 1800 MHz (trebuie totuşi spus că au letenţe foarte mici). Dar cum cel mai mare câştig vine din procesoarele grafice, dacă driverele sunt bine (şi cinstit) optimizate, performanţele nu întârzie să apară.

De menţionat că 8.1 reprezintă primul set de drivere ce suportă noua placă video, ne aşteptăm ca următoarele câteva versini să aducă sporuri şi mai spectaculoase, ce vor scoate cu adevărat în valoare puterea fantastică a plăcii.




Preţul: cu mult bun-simţ

Preţul este un factor la fel de important ca şi performanţa, mai ales când vine vorba de liderul clasamentelor. Căci nu-i aşa?: e frumos să visezi la un astfel de monstru, şi este cu totul altceva dacă visul poate deveni şi realitate. Ei bine, vestea bună este că preţul anunţat pentru RV680 (acesta este numele de cod al bestiei) nu va depăşi 430 EUR, posibil chiar să se apropie de limita celor 400, cu tot cu TVA! Aşteptăm primele modele în rafturile magazinelor autohtone, să vedem dacă producătorii vor respecta preţul recomandat de AMD.

Răcirea şi zgomotul

Fiind o placă dual GPU pe un singur PCB, am fost curioşi dacă sistemul de răcire face faţă şi celor mai grele situaţii (rezoluţii mari, setări AA+AF). Ei bine, răspunsul este jumătate satisfăcător, jumătate dezamăgitor: placa rămâne foarte silenţioasă majoritatea timpului, devenind puţin mai zgomotoasă (dar foarte puţin) după o perioadă mai lungă de încărcare. Însă acest lucru nu cred că este exact ce mi-am dorit: aerul fierbinte de la primul cip grafic este purtat deasupra la cel de-al doilea cip, răcirea acestuia fiind îndoielnică. Mai mult decât atât, există o diferenţă de temperatură notabilă, între 15-20 de grade, măsurată pe spatele PCB-ului în dreptul cipurilor grafice! Este clar că ventilatorul trebuia să aibă o turaţie mult mai mare decât cea actuală, pentru ca şi cel de-al doilea cip să o ducă la fel de bine ca cel aflat în imediata apropiere a ventilatorului. Nu mai spun că placa se încinge destul de serios (monitorizarea din Catalyst arăta spre 80 de grade după nici 5 minute de rulare în mod 3D, asta în condiţiile în care am testat pe masă, în laborator nefiind mai mult de 21-22 de grade), mă întreb ce vor face utilizatorii vara...pun un ventilator de cameră pe el? Sper ca răspunsul să se afle în altă parte, de exemplu să existe pe viitor şi posibilitatea modificării manuale a turaţiei ventilatorului. Nu degeaba inginerii de la ASUS au ales calea celor două ventilatoare...





Consumul

Este foarte important de spus că în modul Idle consumul plăcii HD 3870 X2 este mai mic decât al plăcilor GTX şi Ultra (cu plăcile NVIDIA, sistemul de test consuma 178W). Astfel, dacă sistemul găzduia un HD 3870, consumul întregului sistem nu depăşea 123W (procesorul intra în modul EIST), o configuraţie ce implica un HD 3870 X2 ajungea la un maxim de 157W.

Într-un regim destul de dificil (3DMark 06, 1920 x 1200, 4xAA, 16xAF, Canyon flight) cea mai puţin „flămândă” placă este evident 3870-ul (tehnologia pe 55 nm îşi spune cuvântul): 235W este consumul total al sistemului, urmat de 8800GTX cu 250W, Ultra cu 275W şi 3870 X2 cu 310W. Pare mult, dar gândiţi-vă: sunt practic două plăci video, consumul crescând cu 60W faţă de o singură placă GTX şi doar 35W faţă de un 8800 Ultra. Personal, cred că este foarte bine. Majoritatea dintre voi nu veţi mai merge mai departe cu upgrade-ul, adică un 3870 X2 o să-şi găsească o pereche în extrem de puţine cazuri. Cât despre procesor: nimeni altul decât Intel QX9770, în traducere liberă cel mai puternic procesor desktop al momentului. Pe scurt, o configuraţie high-end de vis ce nu necesită nici măcar o sursă de 600-700 de W!

Concluzii

Testele au vizat realitatea de pe piaţă: nu am putut neglija rezoluţia de 1280 x 1024, chiar dacă avem de-a face cu plăci din liga 1. Majoritatea utilizatorilor au încă monitoare TFT de 17 de 19 ţoli. Mai fericiţii au rezoluţii de 1600 x 1200 (monitoare de 20 de ţoli format standard) sau 1680 x 1050, iar cei mai norocoşi se pot mândri cu monitoare având rezolţia de 1920 x 1200, adică monitoare de 24 de ţoli. Chiar dacă la rezoluţiile foarte mari nu puţine au fost situaţiile în care activând Antialiasing-ul şi Anisotropic Filtering-ul, 8800 Ultra a reuşit să mai „domolească spiritele” trecând prima linia de sosire, 3870 X2 primeşte titlul de cea mai rapidă placă a momentului. Asta deoarece nu cred că la rezoluţii de 1600 şi 1900 şi-ar mai activa cineva filtrările de calitate. Nu văd de ce ar face acest lucru. Nu are sens. La rezoluţii mai mici sau egale cu 1280 x 1024, da, este complet alta situaţia.

Dacă ar fi să sintetizez pe scurt performanţele noului 3870 X2, aş spune: este placa cu care puteţi juca pe un monitor wide de 24 orice joc, în rezoluţia nativă, chiar şi cu setările maxime. Excepţie de la regulă este doar Crysis-ul, dar şi acesta poate fi jucat la 1600 x 1200, cu setările pe High, cu filtrările activate (4xAA, 16xAF). Oricum, o performanţă demnă de invidiat, nu-i aşa?

Şi oricât de mult aş fi împotriva testelor sintetice, nu pot să nu reacţionez la scorul afişat în 3DMark06, la rezoluţia 1920 x 1200, cu 4xAA şi 16xAF: 11263! Este pur şi simplu uluitor. Mulţi dintre noi nu vom avea un astfel de scor nici măcar în testul default, adică 1280 x 1024, fără filtrări...

Aşteptăm cu braţele deschise cel mai nou membru al familiei NVIDIA 9800GX2, urmaşul lui 7950GX2: să înceapă lupta fps-urilor, al preţurilor cât mai accesibile!

Rezultate




























Niciun comentariu: